Tegen de stroom in zwemmen

Ik leerde Andy Oppong een jaar terug kennen. Hij kwam op bezoek om te vertellen wie hij was en wat hij op dat moment bij SVOK deed. Andy kwam al weer heel wat jaren terug uit Ghana, een nieuwkomer noemen we dat die zijn plek in de Nederlandse samenleving en daarmee ook in het onderwijs nog moest vinden. Andy vertelde over de weg die hij bewandeld had, van Praktijkschool naar HBO. Dat is zeldzame loopbaan.

Als nieuwkomer of vluchteling spreek je de taal niet, ken je de cultuur niet en heb je zomaar dingen meegemaakt die je fors in de weg zitten om snel even je plek te vinden in een onbekend land. Ik ben nog steeds onder de indruk van het verhaal dat hij mij vertelde en de wijze waarop hij zijn weg gevonden had. Een land waarin heel veel goed geregeld is, waarin iedereen kansen krijgt maar dan moet je regelmatig toch goed tegen de stroom weten in te zwemmen. Andy bleek een goede zwemmer te zijn. Zo’n goede zwemmer dat hij nu “zwemleraar” is geworden en kinderen meeneemt in hoe je kansen creëert. In deze nieuwsbrief lees je hier meer over Kansen creëren is wat je afgelopen week ook in het nieuws kon lezen. De Staat van het Onderwijs verscheen, kansenongelijkheid en de Onderwijsraad hield een pleidooi om het schooladvies pas na drie jaar gemeenschappelijke Brugklas te geven. Dat biedt kinderen meer tijd en ruimte om zichzelf te ontwikkelen en om het beste uit zichzelf te halen. Cynici herkennen de middenschool, anderen het zwemmen tegen de stroom in en de maatschappelijke opdracht kinderen kansen te bieden. Hoe zou het Andy Oppong zijn vergaan als dit advies van de Onderwijsraad een kleine 20 jaar eerder werkelijkheid was geworden… Willem Baumfalk Voorzitter College van Bestuur SVOK