HIGHLIGHTS VANUIT DE SCHOLEN
2e Hackathon Smart Maintenance
Begin januari vond de 2e Hackathon Smart Maintenance plaats op de Nova Campus Beverwijk. Honderd bovenbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs en eerste jaar mbo-techniek werken tijdens deze en andere Hackathons Smart Maintenance aan slimme oplossingen voor real-life vraagstukken op het gebied van onderhoud. Zoals: Hoe verkorten we de rijen bij blik-inleverpunten in de supermarkt? Hoe kun je de levensduur van windmolens verlengen van 25 naar 40 jaar? Wat zijn de oplossingen voor een constante lipbalsemproductie? De hackathons zijn een samenwerking tussen Techportscholen SKILLS vmbo, Jac. P. Thijsse College en Vellesan, vakdocenten en bedrijven.
Project Nieuwsgierigheid bij Fourteens
Zo’n tien weken geleden begonnen alle Fourteensleerlingen met het project: Nieuwsgierigheid. Elk project wordt afgesloten met een eindopdracht, in dit geval met 'escaperooms'. Coaches (docenten) Merel Tambach (kunst en taal) en Yves van der Let (ict en wiskunde) trekken bij dit thema de kar. "Het gekozen thema is opgepakt door alle vakdocenten. Met ’nieuwsgierig’ kun je echt heel veel. Dus bij de vakken natuur, aardrijkskunde, geschiedenis, kunst, ict, taal en ebi (economie, burgerschap en internationaal) zijn ze er uitgebreid mee aan de slag gegaan." Tambach giet het thema in kunstvoorwerpen en taaltechnieken voor een reisbrochure. Van der Let creëert een VR-wereld. Bij geschiedenis komen ontdekkingsreizigers aan bod en bij natuur onder andere voedingsstoffen.
CKV-lessen in één cultuurweek bij Dalí
In plaats van wekelijks een klein snufje heeft het Dalí College ervoor gekozen leerlingen één week lang onder te dompelen in cultuur en kunst. Veertig minuten per week kreeg Arno de Ruijter wekelijks de tijd om zijn leerlingen les te geven in kunst en cultuur. De docent die onder meer CKV (culturele en kunstzinnige vorming) voor zijn rekening neemt, vond dat eigenlijk te fragmentarisch. "Daarom kiezen we ervoor al die veertig minuutjes bij elkaar te stoppen en er één hele week van te maken. Die week is ook een onderdeel van het examen dat alleen met een voldoende kan worden afgesloten.’’
Met teamwork bouwt Dalí aan Dalí
Tijdens het open huis van het Dalí College werkten alle bezoekers blokje voor blokje mee aan een bijzonder kunstwerk: een portret van de beroemde kunstenaar Salvador Dalí. Met collega Sjaak Bakker kwam kunstdocent Arno de Ruijter op het idee doordat ze regelmatig met een lasersnijder werken. "We zagen op YouTube een filmpje van een groot kunstwerk dat gemaakt is uit afvalhout en daardoor raakten we geïnspireerd.'' Het portret is met digitale technieken omgezet in kleine blokjes. Van stukjes resthout hebben Arno en Sjaak vierkantjes gezaagd van vier bij vier centimeter. Deze zijn geschilderd in twaalf kleuren. Met behulp van de lasersnijder is er een raster gemaakt van ongeveer drie bij twee meter. "Het doel is om het geheel te verlijmen zodat we het mooi in de aula van de school kunnen plaatsen.''
JPT UIT DE KUNST
Begin februari werd de tentoonstelling “JPT UIT DE KUNST” door waarnemend burgemeester Karen Heerschop geopend in Geesterhage. Leerlingen van twee tto-brugklassen hebben bekende kunstwerken van beroemde kunstenaars bestudeerd en op creatieve manier verwerkt. De leerlingen hebben op hun laptop een afbeelding van een bekend kunstwerk opgezocht en verschillende beeldaspecten bestudeerd. Zij hebben daarna geschetst en getekend in hun schetsboek. Op een A3-vel is in het midden het kunstwerk te zien met daaromheen vormen waarin over de beeldaspecten is geschreven. Na uitleg over typografie hebben zij ook de titel van het schilderij en de naam van de kunstenaar in beeld gebracht. De expositie is nog twee weken te zien.
JPTeens on Stage
JPTeens is volop aan het repeteren voor de musical Haarlak. Tijdens de open dag speelden ze tien scenes uit de musical met veel inzet, een aanstekelijk enthousiasme en een gevoel van vrijheid. De dag na de open dag stond er een extra repetitie gepland, waarbij vier oud-spelers kwamen kijken. Hun feedback was niet alleen waardevol, maar ook inspirerend voor de huidige cast. Het is mooi om te zien hoe de JPTeens-community elkaar blijft steunen en aanmoedigen. Kaartjes voor de voorstellingen op 21 tot en met 23 april zijn nu te koop.
Leren over leven met NAH
Begin februari kreeg woonlocatie Odion in Heemskerk bezoek van twee klassen van SKILLS vmbo. De leerlingen van de 3e en 4e klas leerden meer over het leven met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en een lichamelijke beperking. Zij gingen bijvoorbeeld een gesprek aan met een koptelefoon op met veel omgevingsgeluiden. Ook mochten de leerlingen de passieve en actieve tillift uitproberen. En de koffer van Odion IXI ging open. In deze koffer zitten allerlei technologische hulpmiddelen die de eigen regie en kwaliteit van leven van cliënten vergroten. Denk hierbij aan kleine robotten en de VR-bril.
Uitvoering project "Oh My God"
Op dinsdag 23 januari hebben de V4-leerlingen van het Castor College in het Kennemer Theater het project “Oh My God” uitgevoerd, onder begeleiding van gastdocenten van Hoosh Educatie. Bij dit project schrijven de leerlingen in één dag een moderne toneelbewerking van een middeleeuws verhaal, repeteren dat en voeren het in de middag op het podium van de grote zaal uit voor een publiek van klasgenoten en docenten. Dit jaar was zelfs de wethouder van onderwijs van Beverwijk aanwezig. Het publiek was onder de indruk van de prestaties die met een goede beoordeling én behaalde leerdoelen voor Nederlands en CKV werden afgesloten.